Mancarea liofilizata si lupta cu gramele 1


4

Din momentul in care am fost sigur ca nu mai este cale de intoarcere si ca sunt pe listele cu participantii la cea de a treizecea editie a cursei de ultra anduranta Marathon des Sables (MdS), au inceput si framantarile legate de ce anume echipament sa folosesc, care o sa fie nutritia pe parcursul celor 7 zile de cursa, care sunt articolele pe care trebuie neaparat sa le am la mine, de ce ma pot dispensa pentru a usura greutatea rucsacului si asa mai departe. Am citit zeci de povestiri ale unor participanti la editiile anterioare, am vazut o multime de filmulete si la inceput trebuie sa recunosc ca m-am panicat putin, pentru ca erau atatea lucruri pe care nu puteai sa le treci cu vederea si atat de multe amanunte care pot face diferenta in desert. Diferenta dintre a ajunge cu bine la linia de sosire, dupa 7 zile si 250km sau a ajunge cu elicopterul la spital.

Nu, nu este gluma. Au fost persoane, de-a lungul celor 29 de editii, care au terminat cursa inainte de vreme, pe un pat de spital in Casablanca, cu probleme de sanatate, deshidratati foarte grav sau chiar in coma.

Pentru cei care “au deschis televizoarele mai tarziu” si nu stiu inca ce este cu acest Marathon des Sables, pe scurt, iata care sunt datele problemei.

Locatia: desertul marocan
Distanta: 250km in 7 zile (6 etape)
Teren: dune mari, dune mici, campuri de bolovani, munti
Temperatura: intre 40°C si 50°C
Formatul concursului: fiecare concurent trebuie sa alerge avand in spate un rucsac cu echipamentul, mancarea, energizantele, kitul de supravietuire, mai pe scurt tot ceea ce are nevoie supravietuirii unei saptamani in desert. Rucsacul poate ajunge pana la 12kg insa nu poate cantari mai putin de 6,5kg conform regulamentului. Organizatorii pun la dispozitie apa, asistenta medicala si adapost in corturi berbere la sfarsitul fiecarei etape. Pe scurt, in prima zi alergi sa zicem 37km iar la finalul ei, mananci ce ti-ai carat cu tine, iti pui izoprenul si sacul de dormit intr-unul din corturile alocate de organizatori, alaturi de alti 3-4 participanti, te odihnesti iar a doua zi o iei de la capat, alergand kilometrii celei de-a doua etape. Si tot asa, timp de 7 zile. In medie, cate un maraton pe zi. Mai putin in ziua a patra cand in program este o etapa lunga, intre 80 si 90km. In mare, despre asta este vorba la Marathon des Sables. Si anual, peste 1000 de participanti iau startul la aceasta nebunie, insa nu toti ajung la finish. Rata abandonurilor este de 20-30%.

MdS

Pe langa conditia fizica pe care trebuie sa o ai ca sa fi in stare sa alergi 250km cu un rucsac de 12kg in spate, cursa presupune mult mai multe. Si anume, trebuie sa stii sa iti gestionezi foarte bine resursele (hrana, geluri, izotonice) si sa iti alegi echipamentul potrivit pentru a putea termina cu bine. Chiar si asa, desertul este un loc total neprietenos si care iti poate oferi surprize la tot pasul. Acum doi ani, principalul favorit la castigarea cursei a suferit o ruptura musculara cu 800m inainte de linia de finish a ultimei etape si a trebuit sa fie transportat cu elicopterul la spital. 800m !!

Asadar, cu numai 43 de zile pana la start, a inceput lupta cu cantarul. Nu, nu va speriati, nu vreau sa mai slabesc ca sa fiu mai usor pe dune si sa nu-mi mai intre piciorul in nisip pana la genunchi. Pentru ca asta oricum se va intampla, oricate kilograme as avea 😀  Este vorba despre greutatea fiecarui articol din rucsac si despre goana dupa cel mai usor echipament, cea mai usoara mancare, etc.

30km1

Voi vorbi in articolul de fata despre mancarea cu care voi merge la aceasta cursa si ulterior, dupa ce voi intra in posesia echipamentului voi face o trecere in revista a articolelor obligatorii (impuse de regulament), a echipamentului de cursa, a celui de bivuac, articolelor de igiena, etc.

Sa nu ne intelegem gresit. Nu iti spune nimeni ce mancare sa iei la tine pentru 7 zile, insa cand te gandesti ca o vei cara in spate pret de 250km, la 50°C, mai ca iti vine sa acorzi o atentie sporita acestui aspect deloc de neglijat si sa lasi la stadiul de amintire frumoasa, conservele, muraturile, painea feliata si cascavalul din turele mai lungi pe munte facute in regim de plimbare.

Regulamentul spune clar ca trebuie sa faci dovada ca ai mancare de cel putin 2000 calorii/zi deci un total de minim 14.000 pentru o saptamana, ca sa poti lua startul. Asadar, iti trebuie o mancare usoara dar care sa aiba toate calitatile nutritive pe care le are o mancare normala.

Din fericire exista o solutie: mancarea liofilizata sau deshidratata sau cam ce mananca astronautii. Cand am auzit prima oara ce mananca participantii la MdS n-am fost prea incantat, gandindu-ma ca sigur seamana cu supele la plic Knorr care dupa mine, n-au nici o valoare nutritiva si in plus foarte multi conservanti.

Am fost insa placut surprins sa descopar Adventure Food, o companie olandeza, care in ultimii ani s-a impus pe piata de profil, mancarea lor fiind una dinte cele mai apreciate din intreaga lume, fiind produsa in intregime din culturi bio si fara conservanti. Alimentele sunt deshidratate, micsorandu-li-se volumul si greutatea de pana la 4.5 ori, insa pastrand aceleasi calitati nutritive. In principiu vine sub forma de plicuri, sigilate in vid. Dupa deschidere, se toarna apa fiarta peste continut, se amesteca, se inchide plicul si se lasa intre 8 si 10 minute. Apoi se deschide si se poate consuma direct din plic. Rasfoind meniul n-am putut sa nu ma amuz si eram inca neincrezator: Chicken Curry, Beef Goulash, Mince Beef Hotpot, Pasta Bolognese, Pasta Cheese with Ham, Satay Rice, Curry with Fruit & Rice, Pasta with Cheese & Mushroom si alte asemenea minuni.

Trebuia sa vad cu ochii mei ca sa cred si in plus, vroiam sa testez mancarea inainte, ca sa nu am vreo surpriza in Sahara. Daca cumva aveam probleme stomacale acolo, nu-mi dadea nimeni alta mancare. Asadar, m-am gandit ca intr-o zi in care am in programul de antrenament o alergare lunga (30km) sa folosesc 3 plicuri de mancare liofilizata. Un plic dimineata inainte de antrenament, un plic la pranz si unul seara. Si asta urma sa fie toata mancarea din ziua respectiva. Pe langa faptul ca vroiam sa vad cum este la gust si daca o suporta organismul, trebuia sa stiu si daca imi ofera toti nutrientii necesari unei zile cu efort sustinut si daca la sfarsitul zilei imi mai este foame.

Fiecare portie de mancare are 600 de calorii, deci sub totalul de 2000 pe zi impuse de regulament. Insa aici am mai adaugat si trei geluri energizante si un baton de la Isostar pe care le-am consumat in timpul celor 30km alergati. Cu cele 3 plicuri de mancare liofilizata si produsele de la Isostar, totalul caloriilor s-a situat in jurul a 2300.

Test day food
Mancarea aleasa pentru ziua de test a fost:
– mic dejun: Expedition Breakfast
– pranz: Sate Baby
– cina: Pasta ai Funghi

Impresia pe care mi-a lasat-o a fost una foarte placuta. Nu m-am asteptat ca dupa rehidratare, mancarea sa arate absolut la fel cu cea normala, atat vizual cat si olfactiv. Iar avantajul este unul enorm: toate cele 21 de plicuri (necesarul pentru 7 zile) cantaresc aproximativ 3kg. Daca am cantari aceeasi cantitate de mancare, normala, nedeshidratata, aceasta ar fi pe undeva in jurul a 14kg!

Daca va intrebati de unde o sa am apa fiarta in desert, ei bine, toata lumea, la sfarsitul etapei, isi face focul folosind un amnar si incalzeste o parte din cei 2-3L de apa primita de la organizatori. O sa ma simt ca Bear Grills in desert! :))

In ceea ce priveste rucsacul, as vrea sa le multumesc unor oameni deosebiti care au fost alaturi de mine de multe ori in ultimii ani si care imi sunt alaturi si de data aceasta: Stanislav Georgiev si Tania Georgieva! Rucsacul cu care voi alerga la MdS, special gandit pentru aceasta cursa este super ergonomic, foarte usor (590gr) si foarte bine compartimentat, adaptandu-se la morfologia fiecaruia.

MdS backpack

30km2

Cam atat deocamdata despre delicatesele culinare de la Marathon des Sables. Voi reveni cu un articol despre echipament si lupta cu gramele. Cantarul sta langa birou si deja am liste peste liste si xls-uri peste xls-uri. In urmatoarea perioada voi face lista finala si atunci voi vedea ce incape in rucsac si ce nu. Sper sa il “scot” cat mai usor, dar fara sa renunt la nimic din ce mi-ar trebui supravietuirii unei saptamani in desert. Pe curand! 🙂

4

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

One thought on “Mancarea liofilizata si lupta cu gramele

  • Nicușor

    Va fi foarte interesant rezultatul. Am citit aici că ai avut o cursă în deșert. Totuși mintea mea nu poate procesa cum ai să te descurci în deșert cînd tu ai avut toată pregătirea în condiții dîmbovițene (zloată, frig, crivăț, înnorat). Am tot citit și am observat că ai o voință foarte puternică, dar lupta cu căldura se va duce la nivelul organelor interne. Eu sper să le arăți celorlalți oameni că tu poți fi altruist. Pune ceva și peste. Nu se știe niciodată cînd va trebui să împarți ceva cu un coleg de cursă.