Pantofii de alergare: cea mai buna investitie pentru alergatori


Pentru ca am primit in ultima perioada de la multi dintre voi intrebari despre incaltamintea de alergare, si anume:
– ce marca si model folosesc pentru antrenamente
– dar pentru curse
– care incaltari sunt mai bune: cu absorbtie ridicata a socurilor, sau minimalista,
incerc sa raspund in articolul de fata intrebarilor voastre, pornind de la doua modele pe care le testez de 3 luni.

In primul rand as vrea sa plecam de la ideea ca fiecare dintre voi sunteti unici din punct de vedere biomecanic, al posturii de alergare, al modului cum piciorul ia contact cu solul, si deci ce functioneaza la mine, posibil sa nu mearga si la voi. Insa trebuie tinut cont de unele  aspecte atunci cand va alegeti incaltamintea cu care veti alerga.

1. pentru ce tip de curse va antrenati: curse de viteza, semifond, maraton, ultramaraton
2. tipul de pronatie (modul in care piciorul atinge solul: in exterior, in interior, sau neutru). Despre pronatie puteti citi mai multe intr-un articol scris cu ceva timp in urma (http://andreigligor.ro/cum-sa-alergam-corect/)
3. daca sunteti incepator sau aveti experienta in alergare. Ca incepator veti dori o incaltaminte care sa ofere o absorbtie mai mare a socurilor, protejand astfel articulatiile si ferindu-va de accidentari. Pe masura ce capatati experienta si postura de alergare devine una corecta, cu o biomecanica eficienta, atunci puteti opta pentru o incaltaminte cu o talpa mai subtire, o greutate redusa si cu ajutorul careia sa va puteti imbunatatiti performantele.

In 2012, la Maratonul de la Roma, am avut ocazia sa beneficiez de o analiza 3D a piciorului realizata la standul Asics de la Sport Expo (la noi, deocamdata, o puteti face gratuit la www.sportguru.ro). Practic, am beneficiat de o masuratoare exacta a ambelor talpi, precum si determinarea pronatiei prin masurarea presiunii cu care talpile ating solul. In urma analizei, mi-au fost recomandate doua modele:

Asics GEL 2170, cu absorbtie ridicata a socurilor datorita gelului prezent in talpa, recomandati pentru antrenamentele de zi cu zi.
– si Asics GEl DS Trainer 17, cu o talpa ceva mai subtire, greutate mai redusa, insa beneficiind de acelasi gel de protectie – recomandati pentru curse.

3d scan

M-am simtit atat de bine cu DS Trainer 17 incat am ignorat complet recomandarile producatorului de a-i folosi nu mai mult de 1500km si am alergat aproape 4300km cu ei! Nu va sfatuiesc sa faceti la fel, deoarece in timp, gelul sau spuma din talpa se taseaza si nu mai are rolul de protectie gandit de producator, respectiv presiunea pe articulatii creste si la fel si riscul de accidentari.

Dupa DS Trainer 17, au urmat DS Trainer 18, mergand pe principiul ca daca m-am simtit bine cu primii, ar trebui sa nu fie nici o problema cu modelul mai nou. Din pacate (desi si pe acestia i-am folosit aproximativ 3000km) trebuie sa recunosc ca au fost ceva mai rigizi decat Trainer 17, care in plus erau si mult mai bine ventilati (textura materialului din care erau facuti permitea o buna aerisire a picioarelor, lucru foarte important, mai ales in cursele lungi). Ambele modele, atat Trainer 17 cat si Trainer 18 aveau dropul de 9mm. Aceasta reprezinta diferenta de inaltime intre calcai si varf. Cu cat aceasta cifra este mai mare, cu atat talpa este mai groasa, iar stratul de gel sau spuma de protectie este mai mare.

Trainer 17 (verde) si Trainer 18 (rosu)

Dupa doi ani si jumatate si peste 10.000 de kilometri alergati, m-am gandit ca am acumulat destula experienta pentru a trece la o incaltaminte mai usoara, cu un drop mai mic, si deci o talpa mai subtire. Am optat asadar pentru Asics Super J33 ca pantofi de antrenament si Asics DS Racer 10 ca pantofi de cursa. In continuare va prezint concluziile la care am ajuns dupa 3 luni de utilizare.

Asics DS Racer10 (kilometri alergati: 134)
Aceasta este varianta mai usoara a DS Trainer, ganditi special pentru curse de la 5k pana la maraton.

– au o greutate de 350g (masura 41,5) comparativ cu DS Trainer 17 – 574g si DS Trainer 18 – 583g.
– desi au talpa mai subtire si un drop de 6mm, Asics n-au renuntat de tot pentru acest model la gelul de protectie, acesta fiind prezent mai ales in partea inferioara a talpii (calcai)
– atat in antrenamentele lungi cat si in curse mi s-au parut destul de comozi si bine aerisiti
– in partea superioara a talpii (pingea) au un sistem de evacuare a transpiratiei sau a apei (in caz ca ne prinde ploaia intr-o cursa), astfel incat impiedica piciorul sa ramana umed si deci previn aparitia basicilor (acum nu va pot garanta ca nu veti face, depinde de fiecare. Eu inca n-am patit) ūüėÄ

superj 33 si racer10

Asics Super J33 (kilometri alergati: 217)
– greutate: 415g (masura 41,5), ganditi pentru curse pe distante scurte pana la distante medii
– numarul 33 reprezinta cele 33 de articulatii ale piciorului si conform producatorului acest model a fost gandit sa interactioneze cu piciorul intr-un mod cat se poate de natural, aducand mici corectii unei biomecanici gresite.
– am observat si la acest model folosirea unor materiale ce permit o ventilatie foarte buna a piciorului.
– au un drop de 6mm intre calcai si varf (20mm/14mm)
Рcand ii incalti, observi imediat felxibilitatea pantofului, asta si datorita tehnologiei                    FluidAxis, o pereche de linii care se intersecteaza pe talpa pantofului si care ii permit sa flexeze in directii diferite, urmarind miscarea naturala de rotatie a piciorului in contact cu solul.
– personal ii folosesc in antrenamente de pana la 20K, precum si in intervale pe pista.

 mitza si andrei mitza si andrei mitza si andrei

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.