Zilele trec, pregatirea continua


4

Aproape de fiecare data cand stau de vorba cu cineva si se aduce in discutie Marathon des Sables (mai ales pentru cei care fie aud prima oara despre cursa aceasta, fie au auzit dar nu cunosc in detaliu despre ce e vorba), invariabil primesc doua intrebari.

1. “Si cum te pregatesti pentru cursa asta?”
2. (subiect de dezbatere intr-o postare viitoare) “Ce te motiveaza sa faci asta?”

Reiau foarte pe scurt datele problemei:
– 250km de alergare in desertul Sahara, in nordul Marocului
– cursa are 6 etape cu distante cuprinse intre 30 si 93 de kilometri
– formatul este “self-suported”, asta insemnand ca tot ce ai nevoie supravietuirii in desert pret de o saptamana le vei cara in spate, intr-un rucsac, cu greutatea cuprinsa intre 6,5 si 15kg (conform regulamentului). Si cand spun tot ce ai nevoie chiar ma refer la tot ce ai nevoie: mancare, haine de schimb, obiecte de igiena personala, kit de supravietuire constand in pompa anti venin, cutit cu lama de metal, oglinda de semnalizare, busola, sac de dormit, etc.
– organizatorii pun la dispozitie adapost in corturi de tip berber (prin care sufla vantul si intra nisipul) la finalul fiecarei etape, asistenta medicala in caz de nevoie si apa
– apa este rationalizata la aproximativ 10-12 litri pe zi. Primesti 3L dimineata inainte de startul fiecarei etape, apa pe care trebuie sa ti-o imparti intre prepararea micului dejun, igiena personala si care trebuie sa iti ajunga pana la primul punct de hidratare din cursa (de obicei situat la 12-13km de start). Acolo mai primesti inca 3L pe care trebuie sa ii dramuiesti foarte bine astfel incat sa iti ajunga pana la urmatorul punct de hidratare unde mai primesti inca 1,5L. Iar la finalul etapei, primesti 3 sticle de 1,5L cu care trebuie sa te descurci pana a doua zi (spalat, preparat mancarea, hidratat). Teoretic s-ar putea crede ca 12L este o cantitate suficienta. Insa ritmul deshidratarii atunci cand alergi la 50 de grade celsius si cu greutate in spate, poate ajunge la 1,5L de transpiratie pe ora, conform studiilor efectuate de organizatori. Asadar cei 12L par ca sunt multi dar de fapt nu este asa.
– in fiecare an traseul este diferit (doar Sahara este mare) iar concurentii nu afla de el decat cu doua zile inainte de concurs, la sosirea in Maroc. Ceea ce se stie totusi este ca in ziua a patra are loc etapa lunga, care poate varia intre 70 – 93km iar imediat dupa asta, etapa a cincea are ca distanta 42,195 km, adica distanta unui maraton.
– terenul este unul extrem de variat: dune mari in care iti intra piciorul pana aproape de genunchi, dune mici, campuri de bolovani ascutiti, albii secate de rauri, munti cu diferenta de nivel chiar si de 1000m

Anul acesta, cu sprijinul Calivita Romania voi merge din nou acolo. Le multumesc pentru ca au aplecat urechea la povestirile unui “nebun” si s-au hotarat sa-l sprijine in nebunia lui inca o data.

Dupa ce ati citit mai sus voi cum ati raspunde la intrebarea “Cum te pregatesti pentru asa ceva?”

Evident ca pentru o astfel de cursa nu poti sa spui niciodata ca esti pregatit 100%. Sunt extrem de multe variabile la mijloc intr-o astfel de aventura, extrem de multe lucruri pot merge cum nu te-ai asteptat. Nu poti simula conditiile de teren si temperatura de acolo in antrenamente.

Insa poti totusi incerca sa alergi distante lungi, mai multe zile la rand. Poti alerga cu greutate in spate pentru a te obisnui cu pozitia noua de alergare (inclinat mai mult decat in mod obisnuit in fata, pentru a contrabalansa greutatea din spate). Poti simula o zi de cursa, alergand spre exemplu 30km si mancand toata ziua mancarea deshidratata pe care o vei avea la tine in desert, astfel incat sa observi din timp daca un anumit tip de mancare nu iti prieste si sa-l schimbi inainte de cursa.

Anul acesta, ca si numar de kilometri am alergat mai mult decat anul trecut (aproape 1200km de la inceputul anului) si avand in vedere ca viata mea nu se invarte numai in jurul antrenamentelor (merg la job intr-o multinationala, am o familie pe care o iubesc si cu care imi place sa petrec timp de calitate) precum si alte activitati extra alergare, viataminele si mineralele, suplimentele nutritive, pe langa nutritia adecvata, constituie o baza foarte buna pentru a putea face fata unei perioade extrem de aglomerate.

Calivita, ma sprijina si anul acesta cu vitaminte, minerale, aminoacizi si antioxidanti, fara de care, recunosc mi-ar fi imposibil sa duc la bun sfarsit toate cursele din calendarul competitional personal. Pentru MdS am mers si anul acesta ca si aport de suplimente, pe aceeasi reteta de anul trecut, recomandari facute la Centrul de nutritie Superfit de dr.Serban Damian. Mai jos este lista cu recomandarile, cu mentiunea ca aceasta este o reteta care merge la mine si nu trebuie luata ca atare. Intotdeauna este bine sa mergeti pe varianta personalizata a nevoilor voastre si pe recomandarile unor medici, cand vine vorba de suplimente nutritive.

Ianuarie Februarie Martie Aprilie Concurs Recovery
Mega B Complex 1D Mega B Complex 1D Mega B Complex 1D Mega B Complex 1D Mega B Complex 1D Polinesian Noni 2lgD
D-Drops 3 pic D Panax Ginseng 2D D-Drops3 pic D D-Drops 3 pic D SuperMegaCoQ10 1D Resveratrol Plus 1D
Argininine Plus 1D Panax Ginseng 2D Panax Ginseng 2D Resveratrol Plus 1D Omega3  3D
D-Drops 3 pic D Argininine Plus 1D Argininine Plus 1D Panax Ginseng 2D
Polinesian Noni 2lgD Polinesian Noni 2lgD Argininine Plus 1D
CALIVITA CALIVITA CALIVITA CALIVITA CALIVITA CALIVITA
SuperMegaCoQ10 1P SuperMegaCoQ10 1P SuperMegaCoQ10 1P SuperMegaCoQ10 1P Strong Bones 2P SuperMegaCoQ10 1P
Strong Bones 2P Strong Bones 2P Strong Bones 2P Strong Bones 2P Joint Protex Forte 1P Strong Bones 2P
Omega3 3P Resveratrol Plus 1P Resveratrol Plus 1P Resveratrol Plus 1P
Joint Protex Forte 1P Omega3 3P Omega3 3P Omega3 3P
Joint Protex Forte 1P Joint Protex Forte 1P Joint Protex Forte 1P

D= dimineata

P= pranz

Anul 2016 va fi un an destul de agomerat pentru mine, cu 3 curse montane de peste 90km, cu un duatlon de 1050km (Bucuresti – Sofia – Bucuresti) si multe alte curse mai mici iar faptul ca am alaturi de mine astfel de parteneri, conteaza enorm de mult. Multumesc frumos Calivita pentru sprijinul acordat atat mie cat si proiectului drag pentru care alerg, Padurea Copiilor

 

4

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *